Ewakuacja Gluchoniemych

Tytuł

Ewakuacja osób głuchoniemych, komunikacja z osobami głuchoniemymi

Stworzone przez

dago
(zmieniłeś coś lub dodałeś-dopisz się)

Dotyczy

Podstawowe zasady współpracy z osobami głuchoniemymi w czasie akcji ratowniczej. Zasady porozumiewania się

Zasady generalne

W postępowaniu z osobami głuchoniemymi ważnym problemem jest powiadomienie (zaalarmowanie) o sytuacji zagrożenia. Większość systemów alarmowych to systemy akustyczne. Może więc się także zdarzyć sytuacja, że ogłaszany komunikat, np. rozgłaszany megafonami - przyjmijmy o prowadzonej ewakuacji – w ogóle nie zostanie odebrany. Także walenie pięścią w drzwi może być niewystarczające. Większość osób głuchoniemych dba o sygnalizację świetlną jako zamiennik dzwonka do drzwi, jednak w obliczu odcięcia zasilania elektrycznego ten sygnał może być nieczynny. Nocą znakomicie widać błyski sygnałów alarmowych samochodów, ale za dnia jest bardzo źle. Oto kilka zasad, które mogą przydać się podczas komunikacji z osobami głuchoniemymi. Oczywiście większość z nich ma zastosowanie tylko w odpowiednich sytuacjach - jeśli jest czas i wymiana informacji może być kluczowa (pozyskanie informacji ważnych z punktu widzenia akcji, przekazanie istotnych wskazówek).

  1. Oświetl swoją twarz, lub stań w taki sposób, żeby była dobrze widoczna, nie odwracaj twarzy, nie żuj gumy.
  2. używaj szeroko gestykulacji i mimiki twarzy,
  3. obserwuj, czy jesteś zrozumiany, jeśli nie cierpliwie powtarzaj,
  4. zaproponuj kartkę i długopis, pisz wyraźnie, pokazuj cały czas to co piszesz, pisanie można użyć także, żeby odebrać wiadomość od osoby niemej,
  5. używaj latarki, jako sposobu zasygnalizowania Twoich poleceń: kierunku przejścia, sposobu poruszania się. W ciemności używaj latarki do oświetlenia swojej twarzy podczas mówienia.

Jednym ze skutecznych sposobów jest pytanie sąsiadów. Osobę (rodzinę) głuchoniemą z reguły wszyscy znają. Niemniej trzeba samemu głośno zapytać (oczywiście nie tylko o osoby głuchonieme), niż liczyć, że po paru minutach ktoś się domyśli za nas i przyjdzie powiedzieć.
I jeszcze jedno, podczas komunikowania się z osobą głuchoniemą bądź poważny i skupiony. Nie dopuść, żeby ktoś przerywał, stroił sobie żarty.
To pewnie będzie zlekceważone, ale postaraj się aktywnie pracować z tym problemem, nie licz, że wejdzie Ci w nawyk coś czego ani razu nie ćwiczyłeś. Pominę sprawę pracy z rejonem operacyjnym, za dużo pisania, ale choć raz zaproście na zmianę osobę głuchoniemą najlepiej z tłumaczem migowym. Przedstawcie swoje problemy, wymieńcie się uwagami. Spokojnie, na luzie i przy kawie. W akcji może być na naukę za późno.
Jeśli nie wiesz jak zacząć - skontaktuj się z lokalnym ośrodkiem pomocy społecznej, uzyskasz informację o osobach głuchoniemych w twoim rejonie. Jest bardzo prawdopodobne, że w ośrodku także pracuje pracownik, który zna podstawy języka migowego.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License