Przydatne wskazówki dla strażaków

Dachówka

Dachówki mocowane są co piąta.
Umożliwia to w razie konieczności wejścia na dach podsunięcie ich do góry robiąc sobie "schodki" z odsłoniętych łat.
Podczas schodzenia z połaci można je na nowo ściągnąć tworząc na nowo szczelne pokrycie.

Krokwie

Krokwie w dachu łatwo zlokalizować oglądając krawędź dachu. Jeżeli od spodu nie ma podbitki widać belki. Te belki to właśnie krokwie.
Jeżeli nie widać ich od spodu można również łatwo je znaleźdź, gdyż okna połaciowe montowane są często miedzy krokwiami.

krokwie_od_dołu okna_między_krokwiami

Łaty

Poziome beleczki umieszczone tuż pod dachówkami nie są częścią konstrukcyjną. Znaczy to tyle, że spokojnie można je wyrwać, odciąć lub po prostu zdjąć nie naruszając przy tym konstrukcji dachu.

łaty

Gonty i papa

Widząc dach spadzisty pokryty gontami lub papą trzeba pamiętać, że pokrycie jest położone na pełnym odeskowaniu konstrukcji. Jeżeli zachodzi konieczność dostania się pod powierzchnię pokrycia pozostaje tylko zerwanie/wycięcie odpowiedniej części pamiętając jedynie o krokwiach.

Blachodachówka

Płyty blachodachówki oraz blachy trapezowej produkowane są w arkuszach o szerokości ok 1,2 mb i długości do 6,0 mb. Mając do czynienia z takim pokryciem lepiej jest rozebrać pokrycie wzdłuż pionowej a nie poziomej linii pokrycia.

Wełna mineralna

Wełna jest praktycznie niepalna i niezapalna. Natomiast bardzo szybko absorbuje wodę nasiąkając nią. W przypadku konieczności gaszenia odkrytego dachu opłaca się najpierw wyciągnąć wełnę otrzymując dostęp do pozostałych elementów dachu oraz możliwość szybszego zlokalizowania i ugaszenia źródła ognia.

lód_i_ogień
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License